Biography
Marcel Bleuler (Dr.phil.) explores art and research in terms of a possibility to re-negotiate social relations. At the Department of Fine Arts he is head of the Institute for Contemporary Art Research (IFCAR) and of the PhD-program in Fine Arts.
Parallel to his studies in Art History at the University of Zurich, Marcel Bleuler studied Fine Arts at the HGKZ (today ZHdK). From 2009-2013 he pursued doctoral studies in Art History at the University of Bern and at Harvard University, with a focus on Media and Performance Studies.
From 2014 to 2019 Marcel Bleuler worked as a project manager for artasfoundation, a Swiss foundation for art in regions of conflict. He was involved in various long-term projects in the South Caucasus and dealt with relationship-building and art production in the context of social division and transformation processes. He also pursued this interest in the context of other collaborations. For example, he worked with the European Biennale Manifesta (Zurich), with the street magazine BISS - Bürger in sozialen Schwierigkeiten e.V. (Munich), and with the Opera Village Africa (Burkina Faso, founded by Christoph Schlingensief).
Marcel Bleuler used the empirical experiences of his work in Georgia in particular for a PostDoc project on Art and International Collaboration (Bleuler 2018; Bleuler 2019). He received personal grants from the Swiss National Science Foundation for both his doctoral dissertation and his PostDoc project. He was Visiting Fellow at the Carpenter Center for the Visual Arts at Harvard University (2011-2012), as well as Visiting Postdoctoral Researcher at the Program Area Contemporary Art and Cultural Production of the Interuniversity Center Wissenschaft & Kunst of the University of Salzburg and the Art University Mozarteum (2016-2017). In 2018 he became a member of the management team of this program area; since 2019 he is responsible for the artistic-research laboratory, in which artists* and social scientists* jointly develop methods of social knowledge production and transformative research.
As a researcher, Marcel Bleuler focuses on the field of Social Art, on approaches to Decentralization and Cultural Participation. He pursues a transdisciplinary research approach informed by Critical Social Studies and Culture Studies.
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Marcel Bleuler (Dr.phil.) beschäftigt sich mit Kunst und Forschung im Sinne einer Möglichkeit, gesellschaftliche Verhältnisse neu zu verhandeln. Am Departement Fine Arts ist er Leiter des Bereichs PhD sowie Dozent für Geschichte und Theorie der zeitgenössischen Kunst.
Neben seinem Kunstgeschichtsstudium an der Universität Zürich studierte Marcel Bleuler Bildenden Kunst an der HGKZ (heute ZHdK). Von 2009-2013 absolvierte er ein PhD-Studium in Kunstgeschichte an der Universität Bern und der Harvard University mit Schwerpunkt in Media and Performance Studies.
Von 2014 bis 2019 arbeitete Marcel Bleuler als Projektleiter für artasfoundation, eine Schweizer Stiftung für Kunst in Konfliktregionen. Er war in diverse Langzeitprojekte im Südkaukasus involviert und beschäftigte sich mit Relationship-Building und Kunstproduktion im Kontext von sozialer Trennung und Transformationsprozessen. Diesem Interesse ging er auch im Zusammenhang mit anderen Kollaborationen nach. Er arbeitete z.B. zusammen mit der Europäischen Biennale Manifesta (Zürich), mit dem Strassenmagazin BISS - Bürger in sozialen Schwierigkeiten e.V. (München) und dem vom Christoph Schlingensief gegründeten Operndorf Afrika (Burkina Faso).
Die empirischen Erfahrungen insbesondere seiner Arbeit in Georgien nutzte Marcel Bleuler für ein PostDoc-Projekt über Kunst und internationale Zusammenarbeit (Bleuler 2018; Bleuler 2019). Sowohl für seine Doktorarbeit wie für sein PostDoc-Projekt erhielt er eine Personenförderung des Schweizerischen Nationalfonds. Er war Visiting Fellow am Carpenter Center for the Visual Arts der Harvard University (2011-2012), sowie Visiting Postdoc-Researcher am Programmbereich Zeitgenössische Kunst und Kulturproduktion der interuniversitären Einrichtung Wissenschaft & Kunst der Universität Salzburg und Kunstuniversität Mozarteum (2016-2017). 2018 wurde er Mitglied des Leitungsteams dieses Programmbereichs; seit 2019 ist er verantwortlich für das künstlerisch-forschende Labor, in dem Künstler*innen und Sozialwissenschaftler*innen gemeinsam Methoden der sozialen Wissensproduktion und der transformativen Forschung entwickeln.
Als Kunstwissenschaftler ist Marcel Bleuler auf den Bereich der Social Art, auf Ansätze der Dezentralisierung und kulturellen Teilhabe spezialisiert. Er verfolgt einen transdisziplinären Forschungsansatz, der von den Critical Social Studies und Culture Studies geprägt ist.
Publication
Marcel Bleuler, Anita Moser (Hg.) (2018). ent/grenzen. Künstlerische und klulturwissenschaftliche Perspektiven auf Grenzräume, Migration und Ungleichheit, erweiterte Tagungsakte, Bielefeld: transcript Verlag. [publiziert] ISBN: 978-3-8376-4126-4
Marcel Bleuler (2018). Was macht Kunst in der Konfliktzone? Empirische Beobachtungen zu einer „dialogischen Ästhetik“, in: Bleuler, Moser (Hg.) (2018). ent/grenzen. Künstlerische und Kulturwissenschaftliche Perspektiven auf Grenzräume, Migration und Ungleichheit, erweiterte Tagungsakte, Bielefeld: transcript Verlag, S. 53-77.
Marcel Bleuler (2018). Raum der unüberwindbaren Differenz? Christoph Schlingensiefs Arbeit in Afrika und das Operndorf-Residency 2016, in: Bleuler, Moser (Hg.) (2018). ent/grenzen. Künstlerische und Kulturwissenschaftliche Perspektiven auf Grenzräume, Migration und Ungleichheit, erweiterte Tagungsakte, Bielefeld: transcript Verlag, S. 171-193.
Marcel Bleuler (2018). In Bed with Marina Abramovic. Mediatizing Women’s Art as a Personal Drama, in: Esner, Kisters (Hg.), The Mediatization of the Artist, London: Palgrave Macmillan, S. 131–144. [peer-reviewed, published]
Marcel Bleuler (2016). Die Möglichkeit internationaler Zusammenarbeit, in: p/art/icipate, Nr. 7 (10/2016), eJournal: www.p-art-icipate.net/cms/die-moglichkeit-internationaler-partnerschaft
Marcel Bleuler, Benjamin Egger (2016). Jenseits der Differenz. Ein Gespräch über Kollaboration, in: p/art/icipate, Nr. 7 (10/2016), eJournal. www.p-art-icipate.net/cms/jenseits-der-differenz
Marcel Bleuler (2016) Constructing an Emancipated Culture of Art Spectatorship? The Ambiguity of Ben Lewis’ Reportage-Series art safari (2003-2006), in: Imesch Oechslin, Schade, Sieber (Hg.), Constructions of Cultural Identities in Newsreel Cinema and Television after 1945, Bielefeld: transcript Verlag, 2016, S. 207-223.
Marcel Bleuler, Gabriel Flückiger, Renée Magaña (Hg.) (2015). Norbert Klassen. „Warum applaudiert ihr nicht?“, Werkverzeichnis, Bern: Stämpfli Verlag, 2015. [publiziert] ISBN: 978-3-7272-1452-3
Marcel Bleuler (2015). Imaginierter Schmerz. Marina Abramovic und die Produktion von Empathie, in: Schneemann (Hg.), Paradigmen der Kunstbetrachtung: Aktuelle Positionen der Rezeptionsästhetik und Museumspädagogik, Bern/Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015, S. 151-171.
Marcel Bleuler (2015). “Der Sinn der Welt ist nicht, Übereinstimmung hervorzurufen“ – Norbert Klassens Zuschauerkonzeption, in: Bleuler, Flückiger, Magaña (Hg.), Norbert Klassen. „Warum applaudiert ihr nicht?“, Werkverzeichnis, Bern: Stämpfli Verlag, 2015, S. 12-21.
Marcel Bleuler (2014). Deutungsvorschrift? Die filmische Vermittlung bei Marina Abramovic und Pierre Huyghe, in: Eva Ehninger/Magdalena Nieslony (Hg.), Theorie2. Potentiale und Potenzierungen künstlerischer Theorie, Bern/ Frankfurt am Main: Peter Lang, S. 242-263.