Biography
Sophie Vögele has a background in anthropology and Gender Studies (University of Basel, Heidelberg and Geneva) as well as in sociology (York University Toronto) where she also did research and taught. Since 2014, she has a position as a senior researcher in Art Education at the Department of Cultural Analysis, ZHdK with selected additional teaching assignments in Art Education and Design. Since 2019, she is a member of the doctoral school in philosophy at the Akademie der bildenden Künste Wien with Ruth Sonderegger.
Her research focusses on social inequality, processes of Othering, questions around social sustainability and diversity, and the location of critique within Higher (Art) Education and in the field of the arts. She thereby is interested in institutionalized mechanisms of inclusion and exclusion from a critical, feminist and post-colonial studies’ perspective. Furthermore, she has gained expertise in participative educational and curriculum development, pursuing various projects. A major research project was “Art.School.Differences. Researching Inequalities and Normativities in Higher Art Education” co-directed with Philippe Saner from 2014–16 (refer to the blog bit.ly/a_s_d for more information). More recently, her projects focused representation, post-migration and cultural participation. Currently, she is the head of the interdisciplinary project “Recht auf Wir”. Earlier, she has inquired and published on processes of decentralization and women’s rights in Rajasthan, conducted research on the Swiss Asylum seeking procedure and worked on quality management in health and social work at the Berner Fachhochschule. To date, she delivered talks and interventions widely and has teaching experiences in a number of different universities.
THEMATIC FOCUS
Social in- and exclusion, processes of normalization and of Othering, considerations around sustainability, representation, institutionalized discrimination, inequalities, and action research within educational settings. The role of art and education in the arts regarding diversity. Higher (Art) Education Research and theories of critique and resistance within institutions of Higher Education. Critical Development Studies (focus: South Asia).
MAJOR THEORETICAL FRAMING
Post-colonial theory, feminist theories, anti-racist, -sexist, -classist and -ableist studies, Critical Theory.
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Sophie Vögele hat Gender Studies und Ethnologie in Basel, Genf und Heidelberg studiert und anschliessend Soziologie an der York University Toronto. Dort war sie mehrere Jahre am Department of Sociology in der Forschung und Lehre affiliiert. Seit 2014 ist sie wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Forschung Art Education und Lehrbeauftragte am Departement Kulturanalysen und Vermittlung und im Design an der ZHdK. Seit 2019 verfolgt sie ein Doktorat in Philosophie an der Akademie der bildenden Künste Wien bei Ruth Sonderegger. In ihrer Forschung interessiert sie sich für die Vielschichtigkeit von Prozessen der Veranderung (Othering) an Bildungsinstitutionen und im Bereich der Kunst, dessen Kritik, und institutionalisierten Mechanismen von Inklusion und Exklusion aus feministisch-post_kolonialer Perspektive. Sie kann vielseitige Forschung vorweisen; namentlich zu Prozessen der Dezentralisierung und Frauenrechten in Rajasthan, im Bereich der Ungleichheitsforschung an schweizerischen Kunsthochschulen (siehe dazu auch den Blog von Art.School.Differences: bit.ly/a_s_d) und zuletzt zu Repräsentation, Interkulturalität, kultureller Teilhabe und deren Zusammenhang mit Nachhaltigkeit. Zurzeit leitet sie das interdisziplinäre Projekt "Recht auf Wir". Neben diversen Engagements in der Lehre hält Sophie Vögele regelmässig Vorträge und Workshops. Berufliche Stationen waren im Bereich des Schweizerischen Asylwesens sowie im Qualitätsmanagement Gesundheit und Soziale Arbeit an der Berner Fachhochschule BFH.
THEMENSCHWEPUNKTE
Soziale Aus- und Eingrenzung, Prozesse der In- und Exklusion, der Normalisierung und der Veranderung (Othering), Theorien der Repräsentation, institutioneller Normativität, Nachhaltigkeit, Ungleichheitsforschung und Aktionsforschung in Bildungssettings. Die Rolle der Künste und der Vermittlung der Künste und Design für Diversität. Theorien der Kritik und des Widerstands in Bildungsinstitutionen auf tertiärer Stufe. Critical Development Studies (Fokus: Südasien).
BEDEUTENDE THEORETISCHE RAHMUNGEN
Post-koloniale Theorie, Feministische Theorien, Theorien struktureller Diskriminierung, Kritische Theorie.
Publication
PUBLIKATIONEN
- Ak, Nadir/Kapinga Grab, Kapi/Vögele, Sophie & Willenbacher, Sascha (2022): “Eine Praxis der Machtkritik oder warum die Theaterpädagogik an der Kunsthochschule gestört werden sollte und zugleich institutionelle Störung sein muss”, in: Friederike Falk/ Eliana Schüler & Isabelle Zinsmaier (Hg.): Zeitgenössische Theaterpädagogik. Macht- und diskriminierungskritische Perspektiven, Bielefeld: transcript Verlag, S. 171–188.
- Vögele, Sophie (2022): “Die Verweigerung, diskriminierende Strukturen anzuerkennen”, in: Carole Fumeaux & Moira Laffranchini Ngoenha (Hg.): Des voix au cœur de l’école: une voie vers la pédagogie antiraciste, Genève: Licra, S. 49–50.
- Vögele, Sophie (2022): “Le Refus de reconnaître les structures discriminatoires”, dans: Carole Fumeaux & Moira Laffranchini Ngoenha (ed.): Des voix au cœur de l’école: une voie vers la pédagogie antiraciste, Genève: Licra, p. 51–55.
- Vögele, Sophie & Moeschler Olivier (2021): “Art is (not) socially sustainable. Pitfalls and potentials of the arts regarding diversity and inclusion in perspective of the SDGs”, in: Zeitschrift für Diversitätsforschung und -management ZDfm, 6 (2), S. 202–206 (https://doi.org/10.3224/zdfm.v6i2.09); online unter: https://www.dropbox.com/s/y6r3dferbplx801/ZDfm-2021-2-Moeschler-Voegele.pdf?dl=0
- Vögele, Sophie (2021): "Der Prozess des Othering" in: Selbst- und Fremdbilder in der Geschichte, Geschichte betrifft uns 06/2021, S. 6 (Genehmigung Wiederabdruck).
- Vögele, Sophie (2021): "Dissident participation and its post_colonial implications. An exploration of positionalities of critique considered regarding the institution of Higher (Arts) Education", in: Elke Bippus/Anne Ganzert & Isabell Otto (eds.), Taking Sides. Theories, Practices, and Cultures of Participation in Dissent, Bieldfeld: transcript, pp. 225–236. Online: https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-4901-7/taking-sides/
- Vögele, Sophie & Schürch, Anna (2021) "Herausforderungen einer Disziplinierung – Fragen an die Art Education", in: Anna Schürch & Bernadette Settele (Hg.), Art Education Research AER-online journal Nr. 20 "Zukunft. Anregungen für die Forschung Art Education", sfkp.ch/ausgabe/art-education-research-18-1. Online unter: sfkp.ch/artikel/herausforderungen-einer-disziplinierung--fragen-an-die-art-education
- Vögele, Sophie (2020): "Dissidente Teilhabe, Verrat und die Verortung von Kritik. Selbstreflexive Bemerkungen zu einem Forschungsprojekt", in: Susanne Bücken/ Noelia Streicher/Astride Velho & Paul Mecheril (Hg.), Migrationsgesellschaftliche Diskriminierungsverhältnisse in Bildungssettings. Analysen, Reflexionen, Kritik, Wiesbaden: Springer VS Verlag, S. 85–105.
- Vögele, Sophie (2020): Réponse à: A quels sujets, outils ou tactiques devrions-nous urgemment nous éduquer pour réimaginer le monde en commun ?, in: Communes évidences baluchon (microsillons eds.). Online: http://microsillons.org/communesevidences/
- Vögele, Sophie (2019): Rezension Kulturelle Teilhabe. Participation Culturelle. Partecipazione Culturale. Ein Handbuch, herausgegeben vom Nationalen Kulturdialog. Zürich: Seismo, 2019, in: Die Museumszeitschrift 14, S. 55.
- Vögele, Sophie (2019): "Was bedeuten Zugang und Teilhabe am Hochschulstudium für alle? Aushandlungen und Strategien von Gleichberechtigung im Umgang mit institutioneller In- und Exklusion am Beispiel von Kunstausbildung", in: SchlaU-Werkstatt für Migrationspädagogik (eds.) Heterogenität in der fluchtbezogenen Bildungsarbeit – analytische und praktische Perspektiven, Tagungspublikation Jahrestagung 2018, München, S. 79–88. Online unter: http://www.schlau-werkstatt.de/ueber-uns/publikationen/
- Vögele, Sophie/Saner, Philippe & Florian Walter (2018): Auswahl der Auserwählten, in: KUPFzeitung Kulturplattform Oberösterreich 166 (Juni/Aug), S. 6–7.
- Mörsch, Carmen/Schade, Sigrid & Vögele, Sophie (Hg.) (2017): Kunstvermittlung zeigen. Über die Repräsentation pädagogischer Arbeit im Kunstfeld. Representing Art Education. On the Representation of Pedagogical Work in the Art Field, Wien: Zaglossus.
- Vögele, Sophie & Saner, Philippe (2017): "Acknowledging the post_coloniality of Higher Art Education. Considerations from the Swiss perspective", in: OnCurating (35) December, S. 112–118.
- Vögele, Sophie (2017): "'Kunst und Gender' – ein Wortpaar voll Widerstreit mit Potential", in: Genderstudies. Zeitschrift des Interdisziplinären Zentrum für Geschlechterforschung (31), Schwerpunkt "Kunst und Gender", S. 2–4.
- Vögele, Sophie & Hostettler, Karin (2016). "Gender and Sexuality as Place/s of Imperial Thinking. Approximations from a (post-)colonial theory’s perspective", in: Murat Ates/James Garrison/Georg Stenger/Franz Martin Wimmer (Hg.): Orte des Denkens/Places of Thinking, Freiburg: Verlag Alber, S. 321–335.
- Saner, Philippe & Vögele, Sophie (2016): "Eine kunstimmanente Exklusion? Verwobenheiten von Geschlecht und Migration mit sozialer Klasse als Strukturierung des Kunsthochschulfeldes" in: Irene Kriesi/Brigitte Liebig/Ilona Horwath/Birgit Riegraf (Hg.): Gender und Migration in der tertiären Berufs- und (Fach)Hochschulbildung, Münster: Westfälisches Dampfboot, S. 193–213.
- Rothmüller, Barbara/Saner, Philippe/Sonderegger, Ruth & Vögele, Sophie (2016): "Kunst. Kritik. Bildungsgerechtigkeit. Überlegungen zum Feld der Kunstausbildung", in: Andrea Lange-Vester & Tobias Sander (Hg.): Soziale Ungleichheit, Milieus und Habitus im Hochschulstudium, Weinheim: Beltz Juventa, S. 89–105
- Saner, Philippe/Vögele, Sophie & Vessely, Pauline (2016): Schlussbericht Art.School.Differences. Researching Inequalities and Normativities in the Field of Higher Art Education, Zurich: Institute for Art Education unterstützt durch HEAD–Genève, HEM–Genève, ZHdK und SBFI. Online unter: https://blog.zhdk.ch/artschooldifferences/schlussbericht/
- Hostettler, Karin & Vögele, Sophie (2014): "Rezension zu: Purtschert, Patricia, Lüthi, Barbara, Falk, Francesca (Hg.): Postkoloniale Schweiz. Formen und Folgen eines Kolonialismus ohne Kolonien". Bielefeld 2012, in: H-Soz-Kult, http://www.hsozkult.de/publicationreview/id/rezbuecher-22679
- Hostettler, Karin & Vögele, Sophie (2014). "Diesseits der imperialen Geschlechterordnung: Einleitung", in Dies. (Hg.) Diesseits der imperialen Geschlechterordnung. (Post )koloniale Reflexionen aus dem Westen, Bielefeld: transcript Verlag, S. 7–33.
- Vögele, Sophie (2013) "Gender, caste and social change: Effects of the reservation for Elected Women Representatives in rural Rajasthan" in: Samhita Chaudhuri & Pradip Chouhan (Hg.) Gender Roles and Caste Effects in Indian Social Setup, Kolkata: Book Bazar, pp. 151–182.
- Hümbelin, Oliver/Kurz, Rebekka & Vögele, Sophie (2013). "Was ist gute Soziale Arbeit? - Reflexionen über Qualität und Case Management", BFH Impuls Mai 2013, S. 16–18.
- Arora, Kamal & Vögele, Sophie (2012). "Adopting Western Approaches: The 'Millennium Development Goal' (MDG3) and Implications of 'Orientalism'", in Ranjay Vardhan & Manoj Kumar (Hg.) Indian Women: Issues and Perspectives, Delhi: Indian Publishers' Distributors, pp. 68–92.
- Vögele, Sophie (2010). "Distant Suffering: Othering and the Politics of Representation" 3rd Annual Ethnic and Pluralism Studies Graduate Research Conference 28–29. January 2010, Munk School of Global Affairs, University of Toronto.
VERSCHOBEN: Vögele, Sophie/Saner, Philippe & Mörsch, Carmen (Hg.) (i.E.): “Reader Art.School.Differences: Inklusion. Exklusion. Künste. Textsammlung zu Ungleichheiten und Normativitäten an Kunsthochschulen – Penser l’inclusion et l’exclusion dans les arts. Recueil sur la normativité et les inégalités dans l’enseignement artistique supérieur” (in 5 Bänden), Bern: Peter Lang Verlag.
VORTRÄGE
2024
Dialogischer Beitrag mit Christa Binswanger: "Von Baumkörper und Meerwasser zur Sprache: Eine Befragung von Critical Diversity Literacy anhand von Kim de l’Horizons Blutbuch – und darüber hinaus". Tagung: "Möglichkeitsräume behaupten. Transdiziplinäre Dialoge zu Kunst und Leben." Institut für Kulturmanagement und Gender Studies sowie Institut für Film und Fernsehen, Filmakademie Wien, 31.5.
Organisation und Moderation Veranstaltungsreihe “Recht auf Wir. Wie geht das?”. 4. Veranstaltung mit Anina Jendreyko “ Ungehörtes hörbar machen - Künstlerische Sprache(n) finden”, ZHdK Zürich, 29.5.
Panel gemeinsam mit Ruth Songeregger und dem studentisches Kollektiv mit “Eine Krise Bekommen“: “Die Selbstverständlichkeit von Klassismus an Kunsthochschulen. Wie können wir Ausgrenzung vermeiden, wenn sie konstitutiv ist?”. Symposium “Unlearning University. Perspektiven für eine diskriminierungskritischere Kunsthochschule“. Mit partizipativer Installation “Wir müssen Ihnen leider mitteilen …“ von Eine Krise bekommen. Universität der Künste UdK Berlin, 8-10.2.
2023
Convenor of International Symposium “Critical Sustainability? Interdisciplinary inquiry on the role of the arts and Cultural Participation to achieve sustainable development". Part of the SAGW series “Recto-Verso” and of the event series "Recht auf Wir. Wie geht das?", ZHdK, Zürich, 29.9.
Workshop “ Let’s talk über die Zugänglichkeit unserer Ausbildungen. Wie können wir Ausgrenzung durch diversitätsorientierte Lehre vermeiden? Eine Arbeit mit/gegen unsere Gewohnheiten” gemeinsam mit Dennis Bäsecke “Tag des Lehrens:Lernens 2023. Gute Praxis. Diversity und diskriminierungsarme Lehre umsetzen”, ZHdK, Zürich, 14.9.
Workshop "Working Together with Nature - Campus4Biodiversity and Tiny Food Forest Approach" in Kooperation mit der Berner Fachhochschule (BFH) Holzbau. Gemeinsam mit Katrin Hauser, Daniel Lis, Timea Rusz, Barbora Starovicova und Paul Wieduwilt. “Conference Teaching and Learning for Change: Sustainability in Higher Education”, Bern, 1.9.
Vortrag "Grappling with Eurocentrism and with our duty to unlearn" an der Vernetzungstagung "Macht- und ungleichheitskritische Perspektiven auf Bildung. Erkenntnisse und Suchbewegungen der empirischen Forschung” von der SGBF-AG "Interkulturelle Bildung", PH Zürich, 25.5.
Podiumsgast “Eine Klasse für sich – über soziale Herkunft, Zugänge und Öffnungsschritte in der künstlerischen Ausbildung” gemeinsam mit Asli Kislal, Nina Kusturica, Antje Lehn und Lisa Scheer an der Tagung “Ver_Üben. Diversität als diskriminierungskritische Praxis in Kunst, Kultur und Bildung. Arbeitstagung im Kontext der mdw-Diversitätsstrategie”, https://www.mdw.ac.at/ggd/verueben/ Universität für Musik und darstellende Kunst Wien mdw, Wien, 11./12.5.
Organisation und Moderation Veranstaltungsreihe “Recht auf Wir. Wie geht das?”. 2. Veranstaltung mit Dominique Grisard “Mit Blick auf ‘Geschlecht’: Schweizer Kunst- und Kulturbetrieb”, ZHdK Zürich, 4.5.
2022
Organisation und Moderation Kick Off Veranstaltungsreihe “Recht auf Wir. Wie geht das?” mit Beiträgen von Ashkira Darman und Bernhard C. Schär zu “Zürcher M***-Fantasien. Eine bau- und begriffsgeschichtliche Bestandesaufnahme”, ZHdK Zürich, 18.11.
Case-Präsentation “"Recht auf Wir" verweben: Konstitutionsbedingungen sichtbar machen, Neuverhandlungen motivieren, Orte der Teilhabe öffnen”, in: Bürgenstockkonferenz 2022 Die soziale Verantwortung der Hochschulen, https://www.buergenstock-konferenz.ch/index.php/de/, KKL Luzern, 17.6.
Vortrag “Art.School.Differences”, in: Kollektiv Eine Krise Bekommen, Floating University, UdK Berlin (online), 13.5.
Keynote “Thinking Art.School.Differences from the Present: Transformative Potentials in Learning and Teaching” (“Art.School.Differences ins Heute gedacht: Transformative Potentiale im Lernen und Lehren”), in: Learning:Teaching Day 2022 – Tag des Lernens:Lehrens 2022 “Heterogeneity. Difference. Institutional responsibility”, ZHdK Zürich, 12.5.
Paper presentation and panel guest “What bodies belong to art schools? Conditions of institutional belonging”, in: Art of Intervention: Heute Nacht geträumt, Panel “Where Does My Body Belong? Decolonizing the archive” Museum für Gegenwartskunst Basel, 13.4.
2021
Impuls “Das Problem der institutionellen Normativität oder warum Diversität an Kunsthochschulen eine Herausforderung ist", in: Tagung Ungeduld. Auf dem Weg zu mehr Diversität in Kulturinstitutionen. Panel zu Internationale Perspektiven zu Nachwuchsförderung. 360° Fonds für Kulturen der neuen Stadtgesellschaft der Kulturstiftung des Bundes, Berlin, 25./26.11.
Beitrag "Réinventer la pédagogie des opprimées" in: Kunstpädagogisches Forschen. Kooperatives Kolloquium von SFKP und SGL/Kunst & Bild, https://www.swissarteducation.ch/, (online), 20.10.
Präsentation mit Laura Hew “Verweben”, in: Was tun? Handlungspraxis und -verantwortung in der Kulturellen Bildung, 12. Tagung des Netzwerks Forschung Kulturelle Bildung, Fliedner Fachhochschule Düsseldorf, 16.-18.9.
Podiumsgast "Die Schule und das Theater der Zukunft?", in How to Act. Verhältnisse und Positionierung auf und neben der Bühne, Gessnerallee und ZHdK, Zürich, 23./24.6.
Keynote “Art.School.Differences. Erkenntnisse aus Prozessen von Ein- und Ausschluss für eine diskriminierungskritische Praxis an Kunsthochschulen”, Veranstaltungsreihe Awareness-Team HfMT Hamburg, Hochschule für Musik und Theater Hamburg, (online), 21.4.
Keynote “Wie geht Zugang zu Schweizerischen Kunstuniversitäten? Erkenntnisse aus Prozessen von Ein- und Ausschluss für eine diskriminierungskritische Praxis”, Reihe: Brennpunkt Diversität, Kunstuniversität Graz, (online), 24.3.
Input mit Michel Massmünster “Nachhaltigkeit in Praxisfeldern der Art Education. Was ist kulturelle Teilhabe?”, in: HSGYM Hochschultag der Mittelschulen, Homecomings, ZHdK Zürich, 28.1.
2020
Input gemeinsam mit Nadir Ak "Aneignungen unserer Institutionen", FairSpec (www.fairspec.ch), FS#1 "Zugänglichkeit: Für wen machen wir darstellende Künste? Wer ‘darf mitmachen’"?, Theater Winkelwiese, Zürich (online), 12.12.
Panelorganisation gemeinsam mit Anna Schürch "The grammar of knowledge sharing. Lessons from Art Education", Mitwirkung: Michèle Novak und Bernadett Settele; Gäste: Florian Bachmann, Katharina Flieger, Romy Rüegger, Sascha Willenbacher, Think Tank Gender & Diversity TTGD, "Critical Gender and Diversity Knowledge. Challenges and Prospects", FHNW, Olten (online), 20–21.11.
Beitrag gemeinsam mit Sascha Willenbacher und Nadir Ak zum Video "Projekt X oder "Es hätte auch irgendein anderes Stück sein können."" (Nadir Ak), Communis Kulturtag 2020: EigenARTen – Diversity im Spiegel der Kunst, online, 21.10.
Keynote and Workshop "Exclusion through inclusion. The workings of institutional normativities and their camouflage in Higher Art Education" Lecture series and continued education "Educating Otherwise", Hochschule für Gestaltung und Kunst, FHNW, Basel/online 1/2.10.
World Café together with Michel Massmünster and Judith Tonner "Achieving social and environmental sustainability through Art Education?", international conference "Sustainability Through Art. The role of art in and towards sustainable changes", Geneva and online, 24/25.9.
Paper presentation "Teaching and Learning Sustainability? Lessons Learned from Diversity and Anti-Discrimination in Higher Art Education" international conference "Sustainability Through Art. The role of art in and towards sustainable changes", Geneva and online, 24/25.9.
Organisation und Gastgeberin "How to method Art Education?", interne Konferenz Forschung Art Education ZHdK mit internationalen peers und roundtables, Zürich und online, 21.9. (Online: https://www.zhdk.ch/meldung/wir-laden-herzlich-an-unsere-interne-veranstaltung-how-to-method-art-education-3714).
Panel convenor together with Romy Rüegger, Anna Schürch, Bernadett Settele and Jules Sturm: "Interdisciplinarity Embedded: Debating what Art Education Teaches Us on Transformative Learning Towards Sustainability" with guests: Heinrich Lüber, Michèle Novak, Margot Zanni, Higher Education Summit HES 2020: "How can we assure quality and transformation learning for sustainable development? ", Bern (online) 31.8–2.9.
Keynote "Die Rolle der Kunstausbildung. Potentiale von Diversität und die Herausforderung des Klassismus", FFT – Akademie #2 – Zeige deine Klasse. Soziale Herkunft und Freies Theater, Düsseldorf (online), 8–14.6.
Podcast: "Demokratisierung der Kunstuniversität. Claudia Hummel spricht mit Sophie Vögele", Universität der Künste UdK, Berlin (online unter: https://anchor.fm/critical-diversity) 9.6.
Presentation “The Multiple Implications of Diversity and Anti-Discrimination in Higher Music and Art Education”, at International Conference “Creative Identities in Transition: Higher Music Education & Employability in the 21st Century”, spiel|mach|t|raum, mdw – University of Music and Performing Arts Vienna, 27–29.2.
Podiumsgast: "Wie Pluralistisch ist der Kunstbetrieb?" Diskussionsreihe zur Ausstellung "Stimmen aus einer archivierten Stille" von Vera Ryser und Sally Schonfeldt sowie der Uraufführung "Wiederauferstehung der Vögel" von Thiemo Strutzenberger, Theater Basel, 19.1.
2019
Member of discussion forum “Landscapes of Imagination: Creative and Practical Approaches to Arts Education” and expert at “Art Education Summit 2019”, Art1st Foundation, New Delhi, 18–20.12.
Presentation "Exclusive Inclusion. Experiencing Diversity in Higher Art Education", at GRiNM network conference “Experiences with Gender and Diversity in New Music” Zurich University of the Arts ZHdK, Zürich, 14–16.11.
Präsentation "Zugang für alle zum Hochschulstudium? Aushandlungen von Gleichberechtigung am Beispiel der Art Education" at Zentrum Gender Studies, Universität Basel, 29.10.
Workshop "Reflexionswerkstatt. Critical Diversity Literacy CDL – Kritische Bildungskompetenz in Diversität" Kulturagent.innen für kreative Schulen, Kulturvermittlung Schweiz, Bern, 23.09.
Présentation "Penser l’inclusion et l’exclusion dans les haute écoles d'arts : quelles implications pour la médiation artistique ? Interrogations basées sur des recherches menées au sein de la ZHdK" CREAT, Haute Ecole Pédagogique, Lausanne, 06.09.
Discussion paper "Das Potential transformativer Kritik von Nicht*Sagbarem. Erfahrungen aus der Ungleichheitsforschung" Frühjahrsakademie "Nicht*Sagbar. Regulierungen der/durch Wissensproduktion", DFG-Forschungsgruppe „Mediale Teilhabe. Partizipation zwischen Anspruch und Inanspruchnahme“, Universität Konstanz, 10.–12.04.
Präsentation und Workshop "Diversität, Internationalisierung und Klassismus an Musikhochschulen. Konflikte und Spannungsfelder in der zeitgenössischen,
akademisierten Musikausbildung", Symposium Crescendoing Clouds. Internationale Basler Musikerinnen und Musiker und ihre glokalen Verflechtungen, Musik-Akademie Basel 29./30.03. mit Philippe Saner.
Präsentation "Soziale und kulturelle Kämpfe als Institutionskritik?", Tagung "40 Jahre 'Die feinen Unterschiede' Zur Aktualität von Pierre Bourdieus Gesellschaftstheorie in der kultursoziologischen Ungleichheitsforschung", Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (mdw), Wien 13.–15.03.
Presentation on classism, Symposium "Die Ästhetik der Anpassung", Institute for the History and Theory of Architecture (gta) ETH Zürich, Cabaret Voltaire Zürich, 13.03.
2018
Vortrag und Workshop "Was bedeutet Zugang und Teilhabe am Hochschulstudium für alle? Aushandlungen und Strategien im Umgang mit institutioneller In- und Exklusion am Beispiel von Art Education", Jahrestagung der SchlaU-Werkstatt für Migrationspädagogik, München 14./15.12.
Workshop "In or out? Prozesse der Ex- und Inklusion im institutionellen Kontext der Hochschule Luzern – Design & Kunst", HSLU, Viscosistadt, 15.11.
Gastlehre "Art.School.Differences. Welcher Umgang mit Institutionskritik?" im Rahmen des Seminars "Soy y Estoy; ein politisches Rollenspiel mit situiertem Blick", Europäische Medienwissenschaft Universität Potsdam/Fachhochschule Potsdam, 1.2.11.2018
Paper presentation “The Relationalitiy of Dissident Critique and its Post_colonial Implications. An Exploration with Reference to Research on In- and Exclusions in Higher Art Education”, discussant Ruth Sonderegger, Workshop Migration and Postcoloniality Meet Switzerland, Löwenberg 25/26.10.
Inputpaper "Critique through dissident participation: an endeavour bearing multiple challenges" for Workshop "Decolonizing Knowledge" at conference Taking Sid(t)es by Mediale Teilhabe, University of Konstanz, Konstanz 28–30.06.
Workshop Hochschulentwicklung "‘Adressieren!‘ Wie könnte eine erweiterte Teilhabe im BAE aussehen?", BAE ZHdK, Zürich, 27.06.
Workshop "Critical Diversity Literacy" Kunstuniversität Linz, FS18 (on invitation by “DE_colonize uni_VERSITY” and the “open university”), 24.05.
Conférence "Penser l’inclusion et l’exclusion dans les arts. Présentation des résultats du projet de recherche d’Art.School.Differences", journée pédagogique Bachelor Art Education, Ecole Cantonale d’Art du Valais, Sierre, 12.3. (sur invitation par Federica Martini)
Moderator of discussion forum "How to talk about what no one wants to talk about?", conference CROSSROADS. International perspectives on culture, art and society, SDC & Pro Helvetia, University of Basel, Basel 08./09.2.
2017
Moderator of discussion forum "New Economy and New Economies – Changes in the Education System and in Art Institutions", SARN Conference Art Research Work, Zurich University of the Arts, Zurich 08./09.12.
Paper presentation "Exclusion from inside out: The intersectional working of class in artistic education", 2017 biannual PARSE conference, Göteborg 15–17.11.
Workshop "Prozesse von Inklusion und Exklusion verstehen – transkulturelle Fähigkeiten entwickeln", Tagung Die Künste in der Bildung in/out.Über ästhetische Urteile und ihre Bezugssysteme, Zürcher Hochschule der Künste, Zürich 03./04.11.
Kolloquium "Prozesse von Einschluss und Ausschluss für den Studienbereich Musik verstehen", Bereich Komposition, Zürcher Hochschule der Künste, Zürich 02.11.
Public lecture "Acknowledging the post_coloniality of Higher Art Education within Switzerland", Symposium De-Colonizing Art Institutions, Kunstmuseum Basel, 20.06.
Podiumsgast "Inklusion und Diversität an Kunsthochschulen", wildwuchs festival Innen und Aussen, Basel, 09.06.
Présentation et discussion "Penser l’inclusion et l’exclusion dans les arts. Présentation des résultats du projet de recherche d’Art.School.Differences", Conseil Participatif du domaine Design et Arts Visuels de la HES-SO, Lausanne, 21.03.
Vortrag und Diskussion "Ergebnisse von Art.School.Differences und Erfahrungen zur Umsetzung des Projekts", Kommission Chancengleichheit, Kammer FH, Bern, 23.02. mit Philippe Saner.
2016
Paper presentation "Exclusion intrinsic to art? The interweaving of social inequality categories structuring the field of higher art education" in the thematic session "Crossing Borders 2" at the 14th ELIA Biennial Conference "Turn Mirrors into Windows" in Florence, 30.11-03.12.
Presentation of selected findings at the final Art.School.Differences symposium ‘Because it’s 2016!’, Zurich University of the Arts (ZHdK), Toni Areal, 11/12.11, mit Philippe Saner, Pauline Vessely und Carmen Mörsch.
Intervention reflecting the colloquiums discussions and inputs as a participant observer and critical friend in "Disability and Performer Training – A Colloquium" offered by the research project DisAbility on Stage. Project manager and colloquium convenor Yvonne Schmidt for the Institute for the Performing Arts and Film (IPF) in collaboration with the BA Contemporary Dance, Department of Performing Arts and Film (DDK), and the Office for Equality & Diversity, Zurich University of the Arts (ZHdK), Gessnerallee 9–11, 25.10.
Vortrag "Internationalisierung gegen den Strich lesen – oder: wie können Prozesse der institutionellen Diskriminierung enthüllt werden?" im Rahmen der gemeinsamen Sektionsveranstaltung der Sektionen Frauen- und Geschlechterforschung und Biographieforschung in den Sozialwissenschaften am Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie DGS „Geschlossene Gesellschaft“, University of Bamberg 28.09, mit Philippe Saner.
Vortrag "Exklusion.Inklusion.Künste" am Institut für Kunst- und Kulturwissenschaften der Akademie der bildenden Künste Wien, 30.06., mit Philippe Saner.
Public lecture "The social conditions of aesthetic education – or how to address social inequalities in accessing art schools" at the conference "Aesthetic Matters: becoming an artist, a designer and an architect in the age of Bologna". International conference 01–03.06. ZHdK Zurich University of the Arts, Toni Areal, with Philippe Saner.
Workshop "Towards more inclusive HES/FH. Comments on Art.School.Differences" (fr & engl.) at the conference IRUAS (International Relations of Universities of Applied Sciences) "Tomorrow’s Classroom", HEAD-Genève, 28–29.01.
Public lecture "Questioning the norm? – or how to address social inequalities within art schools" at the symposium "‘Please Worry!’ Critical Pedagogies in Graduate Art Education" at Migros Museum for Contemporary Art, Zürich, 22–23.01.
2015
Vortrag "Exklusion oder Inklusion? Zur Reproduktion Sozialer Ungleichheiten und Normativitäten an der Kunsthochschule", Forschungstag der Zürcher Hochschule der Künste, 12.12., mit Philippe Saner.
Panelbeitrag " Die Kunsthochschule als Machtraum – Zur Reproduktion sozialer Ungleichheiten und Normativitäten durch die tertiäre Kunst- und Designbildung" an der 6. Netzwerktagung Forschung Kulturelle Bildung "Kultur Macht Bildung", Institut für Bildungswissenschaft der Leuphana Universität Lüneburg, 05.–07.11., mit Philippe Saner.
Vortrag und Workshop zu Art.School.Differences am Institut für Kunst im Kontext an der Universität der Künste Berlin, 09.11., mit Philippe Saner.
Vortrag "Aufnahmeverfahren zum Studium an der ZHdK – eine kritische Betrachtung" im Rahmen des Brown Bag Lunchs, Fachstelle Gleichstellung & Diversity, Zürcher Hochschule der Künste, Zürich, 29.09., mit Philippe Saner.
Co-Organisation des Ateliers "(Un-)Gleichheiten im Hochschulkontext: Kritische Perspektiven aus der Gender- und Intersektionalitätsforschung" (gemeinsam mit Maritza Le Breton, Susanne Burren, Karin Hostettler, Brigitte Liebig und Philippe Saner) anlässlich des Netzwerks Gender Studies Schweiz, Universität Lausanne, 25.09.
Panelbeitrag "Art.School.Differences: Migrationsgesellschaftliche Diskriminierungsverhältnisse an Schweizer Kunsthochschulen" an der Tagung "Migrationsgesellschaftliche Diskriminierungsverhältnisse als Gegenstand und strukturierende Grösse in Bildungssettings", Universität Oldenburg, Center for Migration, Education and Cultural Studies, 11.–12.06., mit Philippe Saner.
Vortrag und Organisation eines Panels am Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie, "Kollektive Dynamiken, soziale (De-)Regulierung und Öffentlichkeit", Universität Lausanne, 03.–05.06., mit Philippe Saner und Pauline Vessely.
Präsentation und Diskussion beim Netzwerk Gender ver/handeln der Zürcher Hochschule der Künste, Zürich, 01.04., mit Philippe Saner.
Workshop "Ungleichheit, Exklusion und Rassismus in der Kunsthochschule erforschen" am Netzwerktreffen für kritische Migrations- und Grenzregimeanalyse kritnet-Tagung "Rassismus und Ökonomie", Zürich, 26.–29.03., mit Philippe Saner, Paola de Martin, Laura Ferrara und Julia Kuster.
2014 und davor
Panel presentation "Investigating Politics of Exclusion. Thinking Switzerland as post_colonial" at the SSHA Conference 2014 "Inequalities: Politics, Policy, and the Past"; Panel: "Politics of Migration/Immigration: Questions of Citizenship and Imperial Power", Toronto, 06.–09.11.2014
Public lecture "A Camel’s Paradise: Migrating to Art School" at the conference "Gender and Migration in Different Tracks of Higher Education", Eidgenössisches Hochschulinstitut (EHB) Zollikofen 31.10/01.11.2014, mit Philippe Saner.
Paper presentation “Gender and Sexuality as Place/s of Imperial Thinking. Approximations from a (post-)colonial theory’s perspective” with Karin Hostettler, International conference of the Department of Philosophy and the Institute for Arts and Sciences on ‚Place/s of Thinking. On the Claim to Inter-„Cultural“ Philosophy’ 26-29. September 2013, University of Vienna.
Paper presentation “Interrogating Circular Concepts: Representation and Normative Production considered within the Framework of ‚Contact Zone’”, International Conference of the Swiss Graduate Schools in Gender Studies ‚Reframing Gender Reframing Critique’, 15-17. September 2011, Universität Basel.
Paper presentation “Questioning Assumptions of Universally Applicable Social Theories: Considerations on Women’s Empowerment in India” with Kamal Arora, Graduate Workshop mit Dr. Padmini Swaminathan: ‚Interrogating Development and Development Indicators’ 3. November 2010, York University, Toronto.
Paper presentation “Considerations on Women’s Empowerment in India” with Kamal Arora, Annual Canadian Asian Studies Association (CASA) conference, 28-30. Oktober 2010, Ottawa.
Paper presentation “Distant Suffering: Othering and the Politics of Representation” York University Graduate Students' Association (YGSA) Conference, Sociology: ‚Inheriting Histories, Imagining Futures: The Promises and Perils of Movement’ 11-12. März 2010, York University, Toronto.
Paper presentation “Distant Suffering: Othering and the Politics of Representation”. 3rd Annual Ethnic and Pluralism Studies Graduate Research Conference 28-29. Januar 2010, Munk School of Global Affairs, University of Toronto.
Presentation “Gender Trouble in India: Investigating Changes and Persistences”, Research Symposium on ‚Sex, Gender and Politics: Research and policy implications pertaining to South Africa, India and Switzerland’ Zentrum Gender Studies und Kompetenzzentrum Afrika 29. Mai 2009, Universität Basel.
Gastvortrag "Geschlechterforschung und interkulturelle Erfahrungen: Zur Stellung der Frau in Indien" im Kurs ‚Interkulturelle Kooperation’ von Prof. Dr. Hartmut Schulze, 30. Oktober 2008, Fachhochschule Nordwestschweiz, Olten.