Biografie
Gunter Lösel ist Theaterwissenschaftler, Schauspieler und Psychologe. 2013 promovierte er an der Universität Hildesheim im Fach Theaterwissenschaft über die Performativität des Improvisationstheaters. Von 2014 bis 2022 war er Leiter des Forschungsschwerpunktes Performative Praxis an der ZHDK. Seine Forschungsinteressen sind: Kognition des Schauspiels, kollaborative Kreativität, improvisierende Maschinen, Mensch-Maschine Ko-Kreativität, Liveness, Schauspieltheorien und Embodiment. Seit 2022 ist er Principal Investigator des Forschungsprojektes "The Anwering Machine - Artificial Intelligence and Theatrical Improvisation" (2022-2026), gefördert von der VW-Stiftung. Seit 2024 ist er Mitglied im Digitalrat der ZHdK.
Neben seiner Tätigkeit an der ZHdK ist er als Theatermacher aktiv; (THEATER STUPID LOVERS, IMPROTHEATER BREMEN, IMPROPHIL LUZERN). Er gibt regelmäßig Workshops zu Improvisation und Schauspiel und leitet die zweijährige Ausbildung "KISS - Kunst durch Improvisation, Spontanität und Schauspiel".
Publikationen / Diskografie / Ausstellungen / Werke
Scientific and artistic output 2013-2019
Articles (peer reviewed)
2018 „Can Robots Improvise?“, Liminalities, Vol. 14, Issue 1
http://liminalities.net/14-1/robots.pdf
Monographs
2017 „Emo-Streaming – Gefühle darstellen, Gefühle herstellen, Gefühle haben“, Lulu Verlag, Bremen
"Emo-Streaming – representing emotions, producing gemotions, having emotions”, Lulu publishing house, Bremen
2015 „Der heiße Kern von Impro“ – theoretical frameworks for improvisational theatre, Lulu publishing house, Bremen
2013 „Das Spiel mit dem Chaos – Performativität und Systemcharakter des Improvisationstheaters“, Dissertation, trancript Verlag
„Playing with chaos – the performativity of improvisational theatre“, dissertation, transcript
Booksections
2018 „The Improviser’s lazy Brain“, The Routledge Companion to Theatre, Performance and Cognitive Science, Rich Kemp & Bruce McConachie (Eds.), 29-47
2018 „Research Video- Annotated Videos as a Tool for the Publication of Artistic Research”, Artistic Research Is there some Method?, Academy for the Performing Arts, Prague 160-169
2017 „Playing Games with Frames”, in Impro Talks, Veröffentlichungsreihe SubTexte, Band 14, Zurich
Presentations
2020 “Is live still live – Liveness im Zeitalter digitaler Agenten”, Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst (HMDK) Conference "Hacking the Computable", Deutsche Gesellschaft für Aesthetik, Stuttgart,18. Jan
2019 “Three ways of surfacing - How improvised material emerges and what you have to consider as a facilitator”, Global Improvisation Initiative Symposium, 15. May, Middlesex University, GB
2019 “Show. Don't tell – Modelling Video-Based Research in the Performing Arts”, Annual Conference of the Society for Artistic Research, 21. Mar, Zurich University of the Arts
2019 “Human-Machine-Co-Creativity in the Theatre”, Symposium “Arts and AI”, 14. Mar, Zurich University of the Arts
2019 “One more forgotten revolution – Impro and the early European Theatre Avantgardes”, Festival for improvisational theatre, Karlsruhe
2019 “Chatbot Setups – an introduction to chatbots on the stage”, Institute for Natural Language Processing, 23. Jan, Stuttgart University
2019 „Look what I found out -Video Publication with Annotiations”
14. Jan 2019, Conference „The Art of Scientific Storytelling“, ZHdK
Zurich
2018 “Wie weit noch bis zur Übermarionette?” Reflections on Artificial Intelligence on the Theatre Stage, Annual Conference of the Gesellschaft für Theaterwissenschaft, 9. Nov, Düsseldorf
2018 “Dance meets Video meets Research”, Annual Conference of the Gesellschaft für Tanzforschung, 5. Oct, Karlsruhe
2018 “Hidden Roots - Improvisation and the European Theater Avantgards”, Impro-Convention Warshaw, 20. Juni, Theaterinstitut Warshaw
2018 “Autonomous avatars – and how to play (with) them”, Symposium “Mimic Yourself”, 31. May, Zurich University of the Arts
2017 „Video mit Senf”, Presentation at the Forschungstag of the Zurich University of the ArtsZürcher Hochschule der Künste, Zürich
2017 „Moreno’s „Stegreiftheater“, the avantgarde and impro”, presentation at symposium of the Global Improvisation Initiative, Irvine, California
2017 „Improvisation and Cognition”, presentation at the symposium Let’s cooperate, Hansekolleg Wissenschaft, Delmenhorst
2016 „The Process of Artistic Research in the Performing Arts - a Prototype”, presentation at the conference of european acting schools, Ecole des Ecoles, Zürich
2015 „Stimulation und Simulation – psychologische Perspektive auf die Emotionen beim Schauspiel“ – Vortrag beim Symposium „Das Spiel mit den Gefühlen“ 26. Juni, Zürich
„Stimulation and simulation – a psychological view on emotions in acting“, presentation at symposium „playing with emotions“, 26. June, Zurich University of the Arts
2013 „Grundannahmen des Improvisationstheaters in den zwei großen Improvisationsschulen“, Vortrag und Workshop, Jahrestagung des Internationalen Theatersport Instituts, Würzburg
„Basic paradigms of the two big schools of improvisational theatre“, presentation and workshop at the annual meeting of the International Theatresports Institute, Würzburg
2013 „Soziale Emergenz – ein neues Paradigma für die Entstehung des Neuen“, Vortrag, Jahreskongress des Applied Improvisation Network (AIN), Berlin
„Social emergence – a new paradigm for the creation of something new”, presentation at conference of the Applied Improvisation Network (AIN), Berlin
Performative Publications/ Artistic Work (Selection)
2019 „Improbotics“ with Piotr Mirowski and Improbotics London, 16. May, Middlesex University, GB
2018 „Move Over Baby“ Improvisations about Grabbing a Chair, 27. Oct, Jakobustheater Karlsruhe
2018 “Machines. Perform. Human”, Improvisations with AI with Kory Mathewson and Piotr Mirowski, 13. Oct, Kunsthalle Zürich
2018 „Science Stories“ Interactive Theatre, 10. May, Theater Mollerhaus, Darmstadt
2017 „Geliehene Gesichter”, Performance at the symposium Actor & Avatar, Klinik Lengg, Zürich
2016 „Meet the Avatar” and “Casting an Avatar”, two performances with Heike Goetze and a Real-time-Avatar, Zurich University of the Arts & Cabaret Volaire
2015 „Drama der Mehrheit“ – Three performances exploring the usage of Audience Response Systems for audience participation, Zürich & Bremen