Biografie
Vasiliki Papadopoulou studied violin, baroque violin, musicology, and art history in Cologne/Wuppertal, Zurich, and Vienna. In 2015, she attained her PhD in historical musicology from the University of Music and Performing Arts Vienna for which she received the “Award of Excellence 2015” of the Austrian Federal Ministry of Education, Science, and Economy. She has taught at the University of Vienna, at the University of Music and Performing Arts Vienna, and is currently a lecturer at Zurich University of the Arts. In 2014, Vasiliki Papadopoulou joined the research unit Musicology of the Austrian Academy of Sciences in Vienna in the project Johannes Brahms Gesamtausgabe (www.oeaw.ac.at/acdh/institute/team/staff-members/vasiliki-papadopoulou).
Currently, she is leading the Vienna Research Group of the Neue Schubert-Ausgabe and has been a PI of research projects on the Brahms reception in Vienna funded by the Cultural Affairs Department of the City of Vienna (brahms-online.oeaw.ac.at/). She is also board member of the Schubert Research Center at the Austrian Academy of Sciences. From 2016 to 2020, she was a member of the Junge Akademie Mainz. 2018–2024, she served as co-editor of the peer-reviewed open-access journal Musicologica Austriaca – Journal for Austrian Music Studies (musau.org). Her research interests and publications focus on music philology, instructive editions, reception studies and performance practice, as well as on the digital transformation of music higher education.
Publikationen / Diskografie / Ausstellungen / Werke
Music Editions
- Franz Schubert, Mehrstimmige Gesänge mit Orchester (= Neue Schubert-Ausgabe III/1), gemeinsam mit Michael Kube (Kassel: Bärenreiter, 2024) [historical-critical edition]
- Johannes Brahms, Klavierauszug der Es-Dur-Messe von Franz Schubert (= Neue Brahms-Ausgabe IX, 5) (München: G. Henle, 2021) [historical-critical edition]
Edited Volumes- Mitherausgeberin der peer-reviewed open-access Zeitschrift Musicologica Austriaca - Journal for Austrian Music Studies (2018-2024), musau.org
- „Listening and the Construction of Meaning“, special issue von Musicologica Austriaca: Journal for Austrian Music Studies 2023, hrsg. von Bernd Brabec, Vasiliki Papadopoulou und Alexander Wilfing
- „Visualizing Music Histories? The 1892 International Exhibition of Music and Drama and Beyond“, special issue von Musicologica Austriaca: Journal for Austrian Music Studies 2023, hrsg. von Melanie Strumbl, Vasiliki Papadopoulou und Alexander Wilfing
- „Austrian Music Studies: Topics, Perspectives, Concepts“, special issue von Musicologica Austriaca: Journal for Austrian Music Studies 2023, hrsg. von Federico Celestini, Vasiliki Papadopoulou und Alexander Wilfing
Monograph- Digitale Transformation der Musikausbildung: Kognitive Entscheidungsprozesse an Hochschulen in Österreich und der Schweiz (Bielefeld: transcript, 2025)
Online Publications- Brahms-online (2024): https://brahms-online.oeaw.ac.at, gemeinsam mit Monika Jaroš, Open-Access-Datenbank zur Wiener Brahms-Rezeption, 1862-1902
- Schubert-digital (2024): https://schubert-digital.at/, gemeinsam mit Clemens Gubsch und Christine Martin, Open-Access-Forschungsplattform zu Leben und Werk Franz Schuberts
Theses- Digitale Transformation an Kunst- und Musikhochschulen in Österreich und der Schweiz: eine kognitive Perspektive, Technische Universität Wien 2023 (Master's thesis), https://doi.org/10.34726/hss.2023.112668
- Zur Editions- und Aufführungsgeschichte von J. S. Bachs Sonaten und Partiten für Violine solo in der Zeit von 1802 bis 1940, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Wien 2015 (PhD Dissertation)
Articles in journals and edited volumes- „J. S. Bach through the Prism of Italian Violinists in the Nineteenth and Early Twentieth Centuries“, in: Bach e l’Italia: Sguardi, scambi, convergenze, hrsg. von Chiara Bertoglio und Maria Borghesi, Libreria Musicale Italiana 2022, S. 161-177 [peer-reviewed]
- „‚Franz Liszt gewidmet‘: Joseph Joachim’s G-minor Violin Concerto, Op. 3“, in: The Creative Worlds of Joseph Joachim, hrsg. von Valerie W. Goertzen und Robert W. Eshbach (Woodbridge: Boydell, 2021), S. 242-259 [peer-reviewed]
- „Adapting the Past: Instructive Editions and Transcriptions of J. S. Bach’s Solos for Strings, in Italy and Abroad“ [gemeinsam mit Chiara Bertoglio und Maria Borghesi], in: Il Paganini 7 (2021), S. 39-73
- „‚[…] über die outrirte, willkürliche Bezeichnung‘: Joseph Joachim und die instruktiven Ausgaben des 19. Jahrhunderts. Ein Beitrag zur Interpretationsforschung“, in: Die Musikforschung 73/1 (2020), S. 17-30 [peer-reviewed]
- „Instruktive Ausgaben zwischen Analyse und Interpretation am Beispiel von Johann Sebastian Bachs mehrstimmigen Werken für Soloinstrumente“, in: Aufführung und Edition, hrsg. von Thomas Betzwieser und Markus Schneider (= Beihefte zu editio 46, hrsg. von Winfried Woesler) (Berlin: De Gruyter, 2020), S. 155-170 [peer-reviewed]
- „Ein ‚wonder-working‘ Violinist: Karol Lipinski in Großbritannien“, in: Karol Lipinski. Zycie, Dzialalnosc, Epoka 7 [Karol Lipinski: Leben, Schaffen und Zeit 7], hrsg. von Joanna Subel (Wroclaw: Akademia Muzyczna im. Karola Lipinskiego, 2020), S. 65-83 [Polnische Übersetzung: S. 85-107]
- „Karol Lipinski as Editor and Interpreter of J. S. Bach’s Music“, in: Bach and Chopin. Baroque Traditions in the Music of the Romantics, hrsg. von Szymon Paczkowski (Warschau: The Fryderyk Chopin Institute, 2019), S. 301-340 [peer-reviewed]
- „‚Und sein Schweiß war wie Blut‘. Verhältnis zwischen Musik und Bibeltext in H. I. F. Bibers sechster Rosenkranzsonate,“ dissonance 132 (Dezember 2015), S. 26-33 [peer-reviewed]
- „Instructive Editions of J. S. Bach’s Sonatas and Partitas for Solo Violin: History and Significance,“ Understanding Bach 9 (März 2014), S. 108-111