Biography
Prof. Ulrich Götz leitet die Fachrichtung Game Design, die sich unter seiner Leitung aus dem Studienprogramm Game Design (ab 2004) und der Studienvertiefung Game Design (ab 2009) entwickelte. Die Leitung der Fachrichtung Game Design beinhaltet Organisation, Aufbau und Ausrichtung des BA- und MA-Curriculums. Ulrich Götz ist Fachrichtungsverantwortlicher für Forschung und BA-Ausbildung; er ist Dozent im BA und MA der Fachrichtung Game Design.
In Forschung und Entwicklung beschäftigt sich Ulrich Götz besonders mit dem Bereich der Serious & Applied Games. Als Projektleiter zahlreicher internationaler Kooperationsprojekte verfolgt er die Entwicklung von Serious & Applied Games im medizinischen, therapeutischen und edukativen Umfeld. Mit Partnern aus Wirtschaft, Gesundheitswesen oder Ausbildungsinstitutionen wurden so zahlreiche Applikationen entwickelt, die heute im täglichen Einsatz sind.
Ulrich Götz studierte Architektur an der Universität der Künste Berlin und der Escola Técnica Superior D'Arquitectura in Barcelona. Vor dem Hintergrund ähnlicher, aber auch gegensätzlicher Gestaltungsstrategien des Realen Raums vergleicht er entsprechende Konzepte im virtuellen Raum der Games, die er in Vorträgen, Fachartikeln und in der Lehre diskutiert. In einem eigenen Schwerpunkt thematisiert er Entwurf und Gestaltung von Spielmechaniken, Regelsytemen und Motivation Design in Games.
Ulrich Götz setzt die zentralen Themen seiner Lehre bei Gestaltung und Inszenierung des virtuellen Raums, in 3D-Modelling und -Animation, in Spielkonzeption, Spielmechanik und Game Analysis, sowie Motivation Design und Serious & Applied Game Design.
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Prof. Ulrich Götz heads the subject area in Game Design, leading the generation of curricular content and structural organization of the subject matter. Ulrich has built up extensive experience in the research and development of serious & applied games, over years of cooperation with numerous partners from medical, therapeutical, and educational contexts.
Ulrich was trained as an architect at the Berlin University of the Arts and the Escola Técnica Superior D'Arquitectura in Barcelona. He discusses comparable strategies of spatial design in architecture and game spaces in publications, public and university lectures. His teaching also focuses on the analysis and design of game mechanics, game concepts and motivation design.
The central themes in Ulrich's university teaching are spatial design in virtual environments, 3D-modelling and animation, game concepts and analysis, motivation design, and the development of serious & applied games.
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Publication
Selected research projects:
- Spatial Abilities (2022 - today)
An educational application intended as a training device for spatial abilities, especially suited for e.g. students of architecture.
Contribution U. Götz: head of project (ZHdK), concept design
Partner: ZHAW Architektur, Gestaltung und Bauingenieurwesen
- Playful Training of Writing Motor Skills (2019 - today)
The educational Serious Game addresses children diagnosed with ADHD, aged 8 to 12. The aim of the game is to improve the writing motor skills and can be used for regular training.
Contribution U. Götz: head of project (ZHdK), concept design
Partner: Zurich University of Applied Sciences ZHAW / Institute of Health Science, Zurich University of Teacher Education / Centre for Inclusion and Health in Schools
gamedesign.zhdk.ch/forschung/serious-games/haal/
- CYBATHLON - Brain Runners (2015 - 2017)
The CYBATHLON competition features people with physical disabilities using advanced assistive devices. The development "Brain Runners", a brain-computer interface race, enables paraplegics to participate in the competition.
Contribution U. Götz: head of project (ZHdK), concept design, scientific research
Partner: Sensory-Motor Systems Lab, ETH Zürich
gamedesign.zhdk.ch/forschung/serious-games/cybathlon
www.cybathlon.ethz.ch
- JamToday (2013 - 2017)
The EU-Project JamToday is based in the Netherlands. It brings together numerous European partner institutions, with a focus on the development of a common format for game jams on serious game design.
Contribution U. Götz: head of project (ZHdK), co-author of study report, scientific research
Partners: 25 European partner institutions
gamedesign.zhdk.ch/forschung/serious-games/jam-today-eu-projekt
www.jamtoday.eu
- IMIC - Innovative Movement Therapy in Childhood (2010 - 2015 )
Development of several therapeutic games, and a standardized software node for the flexible and multimodal combination of therapeutic games and rehabilitation devices in pediatric motoric rehabilition. The ZHdK development of IMIC includes: - 1. Middleware "RehabConnex"Middleware "RehabConnex", a technology, which flexibly connects rehabilitation games with rehabilitation devices
- 2. "Gabarello v.2.0", a therapeutic game optimized for the gait-driven orthosis Lokomat® and PITS sensor-glove in pediatric rehabilitation
- 3. "Magic Castle", a therapeutic game optimized for Lokomat® and motion tracking
- 4. "Tornalino", a therapeutic game optimized for ChARMin, a robot for pediatric arm rehabilitation
Partner: University Children's Hospital Zurich, ETHZ Sensory-Motor Systems Lab, ETHZ/UZH Institute for Neuroinformatics
Contribution U. Götz: head of project (ZHdK), concept design, game art, scientific research
gamedesign.zhdk.ch/forschung/serious-games/imic/
- AWWWARE (2010 - 2012)
Development of an educational game adressing media competence in primary school education.
Partner: University of Teacher Education Schwyz (PHZS)
Contribution U. Götz: head of project (ZHdK), concept design
gamedesign.zhdk.ch/forschung/serious-games/awwware/
- INAPIC - Hotel Plastisse (2010 - 2012)
Development of adaptive cognitive training games for elderly people. The development is part of a scientific study on brain plasticity of the International Normal Aging and Plasticity Imaging Center / UZH.
Partner: Zurich University, International Normal Aging and Plasticity Imaging Center
Contribution U. Götz: head of project (ZHdK), concept design
gamedesign.zhdk.ch/forschung/serious-games/hotel-plastisse/
- "Gabarello v.1.0" (2008 - 2010)
Development of a therapeutic game in pediatric rehabilitation, optimized for the gait-driven orthosis Lokomat®.
Partners: University Children's Hospital Zurich, ETHZ Sensory-Motor Systems Lab
Contribution U. Götz: head of project (ZHdK), concept design, game art
gamedesign.zhdk.ch/forschung/serious-games/gabarello/
- Serious Moral Games (2008 - 2010 )
Study report on game mechanics, which could be implemeted in empirical moral research. The report provided the basis for a monograph on the same topic.
Partner: Zurich University / Ethics Departement.
Contribution U. Götz: head of project (ZHdK), co-author of study report and monograph
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Selected journal articles, conference papers & posters:- Leisi, C. E., Götz, U. (2024). Virtual Real Spaces: In-Home Gaming Experiences Bridging Reality and Virtuality. In: Companion Proceedings of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play (CHI PLAY Companion ’24), October 14–17, 2024, Tampere, Finland. ACM, New York, NY, USA. https://doi.org/10.1145/3665463.3678812
- Lelong, M., Zysset, A., Nievergelt, M., Luder, R., Götz, U., Schulze, Ch., Wieber, F. (2021). How effective is fine motor training in children with ADHD? : a scoping review. BMC Pediatrics. 21(490). URL: https://doi.org/10.1186/s12887-021-02916-5
- Schättin, A., Häfliger, S., Meyer, A., Früh, B., Böckler, S., Hungerbühler, Y., de Bruin, E., Frese, S., Steinlin Egli, R., Götz, U., Bauer, R., Martin-Niedecken, A. (2021). Design and Evaluation of User-Centered Exergames for Patients With Multiple Sclerosis: Multilevel Usability and Feasibility Studies. JMIR Serious Games 2021;9(2):e22826. URL: https://games.jmir.org/2021/2/e22826. DOI: 10.2196/22826
- Föhn, H., Böckler, S., Baumgartner, F., Bauer, R., Götz, U. (2020). Enhancing Train Travel with Augmented Reality for Smartphones: The “Tales on Rails” Project. In: Neidhardt J., Wörndl W. (eds) Information and Communication Technologies in Tourism 2020. Springer, Cham
- Novak, D., Sigrist, R., Gerig, N.J., Wyss, D., Bauer, R., Götz, U., Riener, R. (2018). Benchmarking Brain-Computer Interfaces Outside the Laboratory: The Cybathlon 2016. Frontiers of Neuroscience. 11:756. DOI: 10.3389/fnins.2017.00756
- Martin-Niedecken, A.L. & Götz, U. (2017). Go with the Dual Flow: Evaluating the Psychophysiological Adaptive Fitness Game Environment “Plunder Planet”. In M. Alcañiz et al. (Eds.): Serious Games, LNCS 10622, Proceedings of the Joint Conference on Serious Games (JCSG '17), pp. 32-43, Springer International Publishing. DOI: 10.1007/978-3-319-70111-0_4
- Martin-Niedecken, A.L. & Götz, U. (2016). Design and Evaluation of a dynamically adaptive Fitness Game Environment for Children and Young Adolescents. In Proceedings of the ACM SIGCHI Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play (CHI PLAY '16), pp 205-212, ACM: New York, NY, USA. ISBN 978-1-4503-4458-6. DOI 10.1145/2968120.2987720
- Götz, U., Kocher, M., Bauer, R., Müller, C., Meilick, B. (2016). Challenges for Serious Game Design. Designing the Game-Based Neurocognitive Research Software "Hotel Plastisse". In: De Gloria, A. & Veltkamp R. (Eds.). Games and Learning Alliance. Springer LNCS 9599, 4th International GALA Conference 2015 (Rome, Italy), pp. 323-328, ISBN 978-3-319-40216-1.
- Martin-Niedecken, A.L., Bauer, R., Mauerhofer, R. & Götz, U. (2015). RehabConnex - A Middleware for the Flexible Connection of Multimodal Game Applications with Input Devices used in Movement Therapy and Physical Exercising. In: Proceedings of the 2015 IEEE Conference on Computational Intelligence and Games (CIG), pp. 496-502, IEEE Xplore Digital Library. ISBN 978-1-4799-8621-7 (Print). DOI 10.1109/CIG.2015.7317671.
- Martin, A.L., Götz, U. & Bauer, R. (2014). Development of Task-specific RehabGame Settings for Robot-assisted Pediatric Movement Therapies. In: Proceedings of the 7th IEEE Consumer Electronics Society Games Media Entertainment Conference (GEM), pp. 1-4, IEEE Xplore Digital Library. ISBN 978-1-4799-7545-7 (Print). DOI 10.1109/GEM.2014.7048090.
- Martin, A.L., Götz, U., Müller, C. & Bauer, R. (2014). "Gabarello v.1.0" and "Gabarello v.2.0": Development of motivating rehabilitation games for robot-assisted locomotion therapy in childhood. In: Proceedings of the 4th Conference on Gaming and Playful Interaction in Healthcare, Schouten, B., Fedtke, S., Schijven, M., Vosmeer, M., Gekker, A. (Eds.), pp 101-104, Springer Fachmedien: Wiesbaden. ISBN 978-3-658-07140-0 (Print) 978-3-658-07141-7 (Online). DOI 10.1007/978-3-658-07141-7_13.
- Martin, A.L., Götz, U. & Bauer, R. (2014). "IMIC - Innovative Movement Therapies in Childhood". In: Neurologie & Rehabilitation, Dettmers, C., Schönle, P.W., Weiller, C. (Eds.) and Wiemeyer, J. (Guest Ed.), 20th ed., vol. 4, pp. 215-225, Hippocampus: Bad Honnef. ISSN 0947-2177 (Print) 1869-7003 (Online).
- Christen, M., Faller, F., Götz, U., Müller, C. (2013). Serious Moral Games in Bioethics. In: Proceedings of the Workshop on "Ubiquitous games and gamifiction for promoting behavior change and wellbeing", pp. 18-24, Trento, Italy.
- Kocher, M., Götz, U., Bauer, R. (2013). Hotel Plastisse: Serious Game Design for Cognitive Training." Proceedings of DiGRA 2013 Conference, DeFragging Game Studies. Aug. 26-29, 2013, Atlanta, GA, USA.
- Müller, C., Petko, D., Götz, U. (2011). AWWWARE - a "game for teaching" to improve children's internet literacy. In Wiemeyer, J. & Göbel, S. (Eds.). Serious Games - Theory, Technology & Practice. In Proceedings of the Game Days 2011, pp. 53-59. Institut für Sportwissenschaft: Darmstadt.
- Götz, U., Brütsch, K., Bauer, R., Faller, F., Spoerri, R., Meyer-Heim A., Riener, R., König, A. (2011). A Virtual Reality System for Robot-Assisted Gait Training Based on Game Design Principles. In: Proceedings of the International Conference on Virtual Rehabilitation (ICVR). Red Hook, NY.
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Selected books, chapters, and articles:- Götz, U., Heiz, P. (2023). In: “Territories of Play, Issue I - Ludic Surveys of Nowadays”. Ulrich Götz and Patrick Heiz interviewed by Vanessa Grünig. ETH Architecture VOLUPTAS. Zurich, 2023.
- Götz, U. (2022). Spaces of Possibility — Spaces of Purpose. The Emergence of Narrative Space in Theater, Film, and Games. In: Turner-Rahman, G. / Vahdat, V. / Gottwald, D. (eds.). Virtual Interiorities. Book One: When Worlds Collide, pp. 191-209. Carnegie Mellon University: ETC Press Pittsburgh, PA
- Götz, U. (2021). On the Evolution of Narrative Mechanics in Open-World Games. In: Suter, B. / Kocher, M. / Bauer, R. (eds.). Narrative Mechanics. Strategies and Meanings in Games and Real Life, pp. 161-176. transcript: Bielefeld.
- Götz, U. (2021). Higher Education and the Transformation of Gaming. In: Matter, H., Björn, F.: Not At Your Service. Manifestos for Design. Basel: Birkhäuser Verlag, pp. 107–120. https://doi.org/10.1515/9783035622751
- Götz, U. (2021). Zur Rolle von Hochschulen im Wandel der Spielkultur. In: Matter, H., Björn, F.: Not At Your Service. Manifestos for Design. Basel: Birkhäuser Verlag, pp. 182—187. https://doi.org/10.1515/9783035622751
- Gerber, A., Götz, U. (Eds.) (2019). Architectonics of Game Spaces. The Spatial Logic of the Virtual and Its Meaning for the Real. transcript: Bielefeld.
- Götz, U. (2019). From Asteroids to Architectoids. Close Encounters between Architecture and Game Design. In: Gerber, A., Götz, U. (Eds.). Architectonics of Game Spaces. The Spatial Logic of the Virtual and Its Meaning for the Real, pp. 201-214. transcript: Bielefeld.
- Götz, U. (2018). Rules Shape Spaces, Spaces Shape Rules. In: Suter, B. / Kocher, M. / Bauer, R. (eds.). Games and Rules. Game Mechanics for the "Magic Circle“, pp. 259-265. transcript: Bielefeld.
- Götz, U., (2018). Zugänge zu Zwischengängen - Konstruktion eines räumlichen Modells. In: Adamovsky, N. (Ed.): Digitale Moderne - Die Modellwelten von Matthias Zimmermann, pp. 230-249, Hirmer Verlag: München.
- Götz, U. (2017). Spielregeln des Spieldesigns. In: Zürcher Hochschule der Künste (Hrsg.). ZETT (04-17). Zürcher Hochschule der Künste: Zürich.
- Götz, U., Buurman, G. M. (2016). What is this thing called method. In: Buurman, G. M., Rölli, M. (Eds.): Eigenlogik des Designs, pp. 199-201, niggli Verlag: Zürich.
- Götz, U. (2015). Interplanetare und andere Forschungsreisen. Das Forschungsprojekt IMIC – ein Reisebericht. In: Zürcher Hochschule der Künste (Hrsg.). ZETT (03-15). Zürcher Hochschule der Künste: Zürich.
- Christen, M., Faller, F., Götz, U., Müller, C. (2012). Serious Moral Games. Erfassung und Vermittlung moralischer Werte durch Videospiele. Institut für Designforschung (ZHdK): Zürich.
english version: Christen, M., Faller, F., Götz, U., Müller, C. (2013). Serious Moral Games. Analyzing and Engaging Moral Values through Video Games. Institut für Designforschung (ZHdK): Zürich.
- Müller, C., Bauer, R., Spoerri R., Götz, U. (2011). Gabarello: Ein Roboter als Game Controller. In: Making Games Magazin. IDG Entertainment Media GmbH, München: p. 444-447.
- Götz, U. (2009): Wenn Maschinen laufen lehren. In: Zürcher Hochschule der Künste (Hrsg.). ZETT (03-09). Zürcher Hochschule der Künste: Zürich.
- Brezinka, V., Götz, U., Suter, B. (Eds.) (2007). Serious Game Design für die Psychotherapie. Update Verlag: Zürich.
- Götz, U. (2008). Zügeln ohne Kisten. ZHdK-Videospiele in den Bauplänen zum Toni-Areal. In: Zürcher Hochschule der Künste (Hrsg.). ZETT (02-08). Zürcher Hochschule der Künste: Zürich.
- Götz, U. (2007). Load and Support. In: v. Borries, F. , Walz, S.P. , Böttger, M. (Eds.), Space Time Play. Synergies Between Computer Games, Architecture and Urbanism, p.134-137, Birkhäuser Publishing: Basel Boston Berlin.
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Selected invited talks and workshops:- Götz, U. (2023). Games. Inputreferat zu Serious & Applied Games am Netzwerkevent „Zurich meets Berlin“ an der Schweizer Botschaft in Berlin. Berlin, 4.7.2023.
- Götz, U. (2023). Diving into another reality. Kunstgespräch zur Ausstellung "Memory of Light - Light of Memory" von Alexander Hahn, zusammen mit Mona Mur, Musikerin und Komponistin. Kunstmuseum St. Gallen, 15.2.2023.
- Götz, U. (2021). Game Design in Therapie und Pädagogik. Keynote und Workshop an der Fachtagung Spitalpädagik, Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, Psychiatrische Universitätsklinik Zürich, 11.11.2021.
- Götz, U. (2021). Serious Games in der Gesundheitsförderung — Spielerisch Schreibmotorik fördern. Vortrag und Workshop an den ZHAW Digital Health Lab Days, ZHAW Zürcher Hochschule der Angewandten Wissenschaften, Departement Gesundheit, 16.9.2021.
- Götz, U. (2021). Typologies of the Virtual — Requirements of the Virtual. Workshop lecture at ETH Summer School: World at Play - Professur Charbonnet / Heiz, ETH Zurich, 21.6.2021.
- Götz, U. (2019). From Asteroids to Architectoids - Close Encounters Between Architecture and Game Design. Clash of Realities Conference - 10th International Conference of the Art, Technology and Theory of Digital Games, Köln, 20.11.2019.
- Götz, U. (2019). Schnittstellen zwischen Architektur & Game Design. Partnerevent Bauen Digital Schweiz und eZürich ICT-Cluster Dialog, Winterthur, 18.9.2019.
- Götz, U. (2019). Architectural myths in video games. HSLU Lucerne School of Engineering and Architecture, Lucerne, 5.4.2019.
- Götz, U. (2018). The Design of Game Spaces - Caught Between Demands of the Virtual and References to the Real. Symposion: The Architectonics of Virtual Space, ZHAW. Einsiedeln, 9.6.2018.
- Götz, U. (2017). Wie können klassische Gestaltungsmethoden Lernprozesse in Serious & Applied Games noch besser unterstützen? Design Biennale Zürich. Zürich, 8.9.2017.
- Götz, U., Bauer, R. (2017). A Brain-Computer-Interface-Race - Computerspiele mit Gedanken steuern. Scientifica 2017 - Zürcher Wissenschaftstage. Zürich, 3.9.2017.
- Götz, U. (2017). Game Design mit Perspektive - Strategien in Ausbildung, Entwicklung & Forschung. Schweizerische Akademie der Technischen Wissenschaften. Flueli Ranft, 24.1.2017.
- Götz, U. (2017). Exploitation of Gaming Motivation in ZHdK Rehab Games and Exergames. Ludicios — Zurich Game Festival: Interactive experiences - Crossing boundaries for serious reasons. Zürich, 26.1.2017.
- Götz, U. (2017). IMIC - Innovative Movement Therapies in Childhood - Strategien in der Fachhochschulforschung. Bürgenstock Konferenz. Luzern, 20.1.2017.
- Götz, U. (2016). Von Raumbildern und Raumbildnern - Ein Vergleich räumlicher Gestaltung in Architektur und Videospieldesign. Vortrag in der Reihe "Jenseits Architektur". Architekturforum Bern, 31.5.2016.
- Götz, U. (2016). Stütze und Last - Wechselseitige Einflüsse zwischen Architektur und Videospieldesign. Filmbau - Schweizer Architektur im bewegten Bild. Schweizerisches Architekturmuseum Basel, 14.1.2016.
- Götz, U. (2015). Game Jams meeting criteria of Serious Game Development. Jam Today Fair Conference, Barcelona, 1.12.2015.
- Götz, U. (2014). "Gabarello v.1.0" & "Gabarello v.2.0": Development of motivating rehabilitation games for robot-assisted locomotion therapy in childhood. Games for Health Europe Conference, Utrecht, 27.10.2014.
- Götz, U. (2014). Originality, Culture, Market, Success. Vortrag am Ludicious – Zürich Game Festival. Zürich, 19.09.2014.
- Götz, U. (2014). "Verspielte Welt, verzwecktes Spiel – immer und überall spielen?" Vortrag an der Ringvorlesung FHNW, Campus Olten. Olten, 16. April 2014
- Götz, U. (2013). Kinder und Jugendliche als Game Designer - Einsatz und Anwendung von Game Design Kursen im Primarschulunterricht. Fachtagung Apps & Games der Pädagogischen Hochschule Schwyz, Goldau, 21.9.2013.
- Kocher, M., Götz, U., Bauer, R. (2013). Hotel Plastisse: Serious Game Design for Cognitive Training. DiGRA 2013 Conference, Atlanta, USA, 27.8.2013.
- Binder, J., & Götz, U. (2013). Hotel Plastisse - A serious game for iPad to compare the effectiveness of multi-domain and single-domain training in old age. Silvergaming Conference, Ulm, 8.7.2013.
- Götz, U. (2010). Serious Game Gabarello Vs. 1.0. Pinc Conference 2010. Zeist, Netherlands, 18.5.2010.
- Götz, U. (2010). Gabarello Vs. 1.0 - Game Based Rehabilitation for Lokomat. Serious Games Conference 2010 / CeBIT, Hannover, 5.3.2010.
- Götz, U., Brezinka, V. (2008). Serious Games und Immersion: Therapiespiele in der Psychotherapie bei Kindern und Jugendlichen. Serious Games Conference 2008 / CeBIT, Hannover, 5.3.2008.
- Götz, U., (2008). Serious Games und Immersion - Immersive Wirkung von Videospielen und Nutzen für edukative Inhalte. Quo Vadis - Die Entwicklerkonferenz, Berlin, 7.5.2008.
- Götz, U., (2008). Video Games and Immersion Patterns. When Media Environments become Real Conference 2008, University of Bern, 5.2.2008.
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Selected exhibitions:- Gaming for Good 2022. Ausstellung der Serious & Applied Games-Forschungsprojekte „Foodscape“ und „Spielerisch Schreibmotorik entwickeln“ am Nüü / Eventspace für digitale Transformation der ZHAW. Zürich, 21. November 2022.
- Digitaltag 2017. Ausstellung zu Entwicklung und Einsatz von "BrainRunners", ein Serious Game der Disziplin Brain Computing Interfaces am CYBATHLON 2016. Zürich, 21. Novemver 2017.
- Scientifica 2017 Zürcher Wissenschaftstage / Was Daten verraten. Ausstellung und Vortrag zu Entwicklung und Einsatz von "BrainRunners", ein Serious Game der Disziplin Brain-Computing Interfaces am Cybathlon 2016. Universität Zürich, 1. - 3. September, 2017.
- Scientifica 2012 Zürcher Wissenschaftstage / Gesund werden - gesund bleiben. Präsentation von "Gabarello Vs.1.0" (Serious Game zur motorischen Rehabilitation) und "Hotel Plastisse" (Serious Game zu adaptivem kognitivem Training). Universität Zürich, 31. August - 2. September, 2012.
- International Conference on Virtual Rehabilitation 2011, Rehab Week. Präsentation von ZHdK-Forschungsprojekten zu Serious Games. ETH Zürich, 29. Juni - 1. Juli, 2011.
- Swiss Game Design. Internationale Wanderausstellung zu Schweizer Game Design. Ausstellungsbeitrag "Gabarello Vs. 1.0". Zürich 2011.
- Brain Fair 2008. Präsentation von "Interactiven Spielkonzepten für Systeme zur motorischen Rehabilitation", in Kooperation mit ETHZ / UZH Institut für Neuroinformatik. Zürich, 8. - 16. März, 2008.
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Selected conferences, symposiums & panels:- Götz, U., Thies, M. (2022). Co-Leitung des Netzwerkevents & Panels „Zurich meets Berlin“ der Zürcher und Berliner Games Branche an der Schweizer Botschaft in Berlin. Berlin, 6.7.2022.
- Götz, U., Faller, F. & Thies, M. (2019). Kuration und Organisation der Konferenz „Interactive Experiences: A Playful Reflection on Society“ am Ludicious – Zürich Game Festival, 31.1.2019, Zürich.
- Götz, U., Faller, F. & Thies, M. (2018). Kuration und Organisation der Konferenz „Interactive Experiences: Visual Aesthetics and the Way We Play“ am Ludicious – Zürich Game Festival, 18.1.2018, Zürich.
- Götz, U., Martin-Niedecken, A.L. & Thies, M. (2017). Kuration und Organisation der Konferenz „Interactive Experiences: Crossing Boundaries for Serious Reasons“ am Ludicious – Zürich Game Festival, 26.1.2017, Zürich.
- Götz, U. (2013). Conference: rePlayce:thecity. Leitung des Panels „Playing Public / Education“. 8.11.2013, Zürich.
- Götz, U.; Kind, N.; Thies, M.; Walde, Th. (2012). Kuration und Organisation des Symposiums „Smart & Dirty - Was bedeutet Energieeffizienz im Design?" an der Zürcher Hochschule der Künste, 19.3.2012, Zürich.
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